av Göran Dahl

 
 

Cementmosaik på väggar och golv med inspiration från medeltida vävnader från Överhogdal i Härjedalen och Skogs socken i Hälsingland, samt Vädersolstavlan i Storkyrkan.

 

På den västra spårvägen ser vi detaljer ur vävarna, medan bilden på den östra spårväggen samt vädersolsmotivet på transformatorstationen återger förenklad, stiliserad väv. I golv på platform, i gångtunnel och i biljetthall har vävfragment förstorats, allt i cementmosaik.

 

Andra väggar i gångtunneln är mönstersatta i glaserade klinkers med utgångspunkt från “Magnus-hymnen“, ett 1300-talsmanuskript från Orkneyöarna utanför Skottland. En koppling finns mellan Orkneyöarna och Överhogdal, då bägge har tillhört Nidaros (Trondheim) stift.

 

Stängsel i metall mellan spåren med titeln “Svetsspets“ var gjord av Britta Carlstrom. Ett textilt uttryck i en svetsad form kallar konstnären själv sin teknik, och beskriver vidare hur konstverkets “trådar är tilltrasslade och upplosta ut mot vattnet, som om vinden har kastat sig över stationen“.

 

Stationen invigdes 1957 och den konstnärliga gestaltningen 1998 i samband med stationens renovering.

Fotografier av Eva Z.

Kommentera

Publiceras ej